Hur går det för våra fjärdeklassare

IMG_0071På Go´morron Sverige och även på morgonnyheterna idag var det inlägg om våra fjärdeklassares försämrade läsförmåga. En  forskare från Linköping berättade om sin forskning som visar att många elever inte förstår och kan återberätta det de läser. Hon menar att detta ser man redan i förskolan, men det visar sig inte förrän i fjärde klass då texter blir med avancerade.

Då tänkte jag direkt att detta går att koppla till projektet Barn som inte leker. Helt sonika tog jag kontakt med SVT och berättade om vårt projekt. Det blir spännande att se om de nappar på min tankegång.

Annonser

3 thoughts on “Hur går det för våra fjärdeklassare

  1. Ragnhild Sorin

    Ja, många barn på förskola har svårt att lyssna till en text och att visualisera/återberätta funkar ju inte då. Det finns säkert många själ till att de har svårt att fokusera men jag tror en viktig anledning är att ”lugn och ro” är en bristvara och det måste man ha för reflektion. Många barn har en stressig tillvaro vilket påverkar deras möjlighet att ta in en berättelse. Undrar om föräldrarna läser mycket på kvällarna….?

    Svara
  2. Inger Ahlberg

    Du har så rätt, en sämre läsförmåga ger förstås färre möjligheter till att fantisera. Att läsa en bok är ju att leva i fantasins värld den stunden, och det är fantastiskt för oss alla, barn som vuxna. Tänk så många gånger man kan läsa en bra bok och hela tiden upptäcka nya saker i den!

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s